FolkWorld #50 03/2013
© Morten Alfred Høirup

Article in English

Et nyt ungt dansk band på vej ud i verden

Trias: Om at spille melodi på sin bas, om at blive slæbt til folkedans af sin mor, og om at ære og respektere den traditionelle musik på sin egen måde.

Trias

Trias @ FolkWorld: FW#50

www.myspace.com | www.youtube.com

www.triasmusic.dk

Det er måske ikke lige til at se som de står der på i projektørenes lys, rolige, selvsikre og dybt koncentrerede, men de fire unge musikere i bandet Trias tilhører de allerbedste af den nye generation af danske folkemusikere.

De vandt de danske mesterskaber i folkemusik i 2011 og deres debut-album, "Trias", udkom i oktober 2012. Albummet som får fremragende anmeldelser både i Danmark og internationalt, består af tolv nye kompositioner og to traditionelle danske dansemelodier. I slutningen af 2012 modtog Trias en Danish Music Award (Danish "Grammy"), som "Årets Nye Talent".

KONCENTRATION OG HUMØR

Den lille folk klub i Danmarks fjerdestørste by, Odense på Fyn, er fyldt til bristepunktet med folk i alle aldre. På scenen står Jonas Kongsted og Cristoffer Dam Thorhaugepå violin og viola, Rasmus Nielsen på violin, trædeorgel og klaver, og Søren Østergaard på kontrabas, stråler af spilleglæde.

De spiller tilbagelænet og med stor frihed. Strygernes toner vikler sig ud og ind mellem hinanden med et utal af krøller og forsiringer, bassen lægger bunden med en blanding af folk- og jazzfraseringer, og det gamle trædeorgel binder musikken sammen med en overraskende lyd af både svundne tider og nutidig avantgarde. Tempoet er højt og der er varmt,koncentrationen er intens på scenen, og humøret helt i top på tilskuerpladserne.

"The Danish band Trias' debut album is one of the most complete and accomplished starts I’ve heard, a band that arrives fully-formed and confident – but never cocky."

(Chris Nickson, Music Critic)

I løbet af få århar Trias bevæget sig fra trio til kvartet, og fra det danske folkedansermiljø til de internationale koncertscener. I de kommende år vil vimøde dem på klubscener og folk festivaler i Europa og resten af verden, og det ikke mindst takket være deres helstøbte og stilsikre debutalbum, "Trias". Men det hele startede med den traditionelle danske spillemandsmusik, fortæller Rasmus Nielsen, da jeg møder ham og bassisten Søren Østergaard i København, hvor de netop har været til møde med en japansk promotor.

"Allerede da jeg var helt lille slæbte min mor, som er danseinstruktør, mig med til folkedans. Jeg kom hurtigt i gang og jeg dansede indtil jeg var 10 år, men jeg var meget mere interesseret i musikken end i dansen. Det lagde vores lokale spillemand mærke til, og hun tog mig til sig og lærte mig at spille violin, og siden den dag har jeg spillet traditionel dansk musik. Jeg har ikke spillet klassisk eller noget andet, kun traditionel musik."

Trias

Rasmus spiller videre i forskellige ungdomsensembler og projekter, og en dag møder han Jonas og Cristoffer som også er vokset op med folkemusik, og som han synes "spiller rigtigt godt". På den finske Kaustinen Folk Finland hvor de tre er oppe for at suge inspiration til sig sammen med studiekammerater fra Syddansk Skuespillerskole og Musikkonservatorium, spørger arrangørerne om nogle fra den danske delegation har lyst til at spille til en sponsormiddag, og dermed er samarbejdet de tre i mellemen realitet.

Tre år senere får de tre jazzbassisten Søren Østergaard med i bandet, og han inspirerer dem til at begynde at udvide rammerne for bandets lyd, og får dem i gang med at blande den danske spillemandsmusik med andre genrer.

"Selvom jeg især spiller jazz og den slags, så er folkemusik ikke helt nyt for mig.", fortæller Søren Østergaard: "Da jeg var dreng var min far meget interesseret i folkemusik, og lyttede bl.a. til irsk musik og til Fairport Convention og andre folk-rock bands, Det synes jeg var rigtigt spændende, og vi var til en masse folk-rockkoncerter. Jeg synes det var helt utroligt som Fairports bassist, Dave Pegg, kunne spille melodi på sin bas, og det var helt nyt for mig. Senere da jeg kom i gymnasiet begyndte jeg at spille jazz, det var ligesom mere "cool", og så kunne man improvisere, og det var endnu en ny oplevelse."

MØDET MELLEM GENRENE

Da Søren så nogle år efter møder gutterne fra Trias bliver han igen virkelig inspireret, og oplever at de "groover" og spiller nogle fede melodier. Det er sjovt at jamme sammen, og Søren får lyst til at spille folkemusik igen, og sådan starter det altsammen.

"It all boils down to the music, and Trias have that magical, elusive, indefinable ‘it’."

(Chris Nickson, Music Critic)

Trias spiller mest ny musik, fortæller Rasmus Nielsen: "Vi er meget inspireret af den traditionelle danske og skandinaviske folkemusik, og vi bruger den som udgangspunkt for vore egne kompositioner. Vi skriver en masse melodier hvor vi i høj grad ærer og respekterer den gamle musik, og måden man spillede den på, men vi spiller den på vores egen måde."

Søren Østergaard, fortæller hvordan hans rolle som bassist i bandet meget er at hive elementer ind fra andre genrer end lige folkemusikken, og det er også ham der kommer med traditionen for at arrangere og især improvisere i musikken, når bandet optræder. Rasmus nikker bekræftende og fortsætter:

"Det var simpelthen en kæmpe oplevelse da vi for første gang spillede materialet fra vores debut-album ved release-koncerten for nyligt i Odense. Det var helt utroligt hvor mange der dukkede op for at høre os, og vi er superglade for den måde publikum deltager i koncerten og råber og viser at de er vilde med musikken, det er bare SÅ fedt!.

Trias


Photo Credits: (1)-(3) Trias (from website).


FolkWorld Homepage German Content English Content Editorial & Commentary News & Gossip Letters to the Editors CD & DVD Reviews Book Reviews Folk for Kidz Folk & Roots Online Guide - Archives & External Links Search FolkWorld Info & Contact


FolkWorld - Home of European Music
FolkWorld Homepage
Layout & Idea of FolkWorld © The Mollis - Editors of FolkWorld